Talen

Klantcase Tony’s Chocolonely

‘BI is essentieel voor onze groei’

Klik hierboven voor het filmpje

Weten hoe u Business Intelligence in kunt zetten? Vul uw gegevens in, wij vertellen het u!

Uw naam

Uw email

Tony's Chocolonely Hillstar Business Intelligence for Microsoft Dynamics NAV Freek Wessels

Freek Wessels, Finance at Tony’s Chocolonely

Wat doet Hillstar precies voor Tony’s Chocolonely?


Tony’s is een snelgroeiend bedrijf. Om die groei te kunnen laten doorzetten hadden wij niet meer genoeg aan de platte data uit Microsoft Dynamics NAV. Om onze keuzes goed onderbouwd te kunnen maken hebben we daarom gekozen om met een Business Intelligence oplossing te gaan werken. We wilden sneller dwarsdoorsnedes kunnen maken en betere managementinformatie krijgen.

Waar gebruiken jullie Business Intelligence voor?


We gebruiken de BI-oplossing van Hillstar voor alle disciplines binnen Tony’s. Met name voor Finance gerelateerde zaken is het erg fijn. Ik gebruik het voor de maandafsluiting, P&L en bijvoorbeeld de balans uit het systeem te halen. Sales haalt ook veel uit de oplossing. Bruto marge-analyses maken wij nu bijvoorbeeld snel en makkelijk. Maar ook Supply Chain gaat steeds meer werken met BI om goede dwarsdoorsnedes te maken en stocklevels te bekijken.

‘Hillstar hielp ons inzicht te krijgen in data waarin Microsoft Dynamics NAV tekort schoot’

Waren er uitdagingen tijdens de implementatie?


We waren niet echt bang dat het werkbaar krijgen van de BI-tool lastig zou worden. De koppeling met onze infrastructuur in de Cloud zagen we wel als een uitdaging. Door middel van een soort SCRUM sessie hebben we gekeken wat er gedaan moest worden om ervoor te zorgen dat de ‘Out-of-the-box’-oplossing van Hillstar binnen onze bestaande oplossingen in de Cloud zou komen te werken. Hillstar en onze Cloud-partner SaaSplaza zijn daar prima uitgekomen.

Hoe ondersteunt Business Intelligence jullie groei?


We zijn een redelijk jong bedrijf, we bestaan nu 10 jaar en vanaf afgelopen jaar zijn we ook in de Verenigde Staten actief. In Portland in de staat Oregon om precies te zijn. Om ook daar goed te kunnen monitoren, is de BI-tool voor ons essentieel. Vooral goede verkoopanalyses helpen ons te zien of onze marketingactiviteiten ook het gewenste rendement opleveren. Dat kunnen we niet uit de bestaande NAV-omgeving halen, maar hebben we echt een goede BI-oplossing voor nodig.

Hoe ging het traject samen met Hillstar?


Tony’s Chocolonely is een jong en ambitieus bedrijf. Wij zijn ‘Crazy about chocolate, serious about people’. Dat zijn we niet alleen richting de boeren in West-Afrika waar we mee werken, maar ook naar onze eigen mensen. Zij zijn gewend om met goede tooling te werken. Ze werken snel en efficient. De manier waarop we hebben samengewerkt met Hillstar paste volledig in dat plaatje. De consultants die hier over de vloer kwamen, spraken de taal van onze onderneming en voelde goed aan hoe zij de tooling moesten implementeren en ons de handvaten te geven daarmee te gaan werken.

Tony's Chocolonely rapporteert en analyseert met Business Intelligence van Hillstar

Journalist Teun van de Keuken is geschokt als hij in een boek leest dat slavernij nog steeds bestaat. Hij besluit op onderzoek uit te gaan. Wat blijkt? In West-Afrika, waar de meeste cacao vandaan komt, blijkt (kind)slavernij nog schrikbarend veel voor te komen. En dat terwijl in 2001 een aantal grote internationale chocoladebedrijven hun handtekening zetten onder het Harkin Engel Protocol waarin afspraken staan om de ‘worst forms of child labor’ te elimineren. Nu Teun weet dat chocolade besmeurd is met illegale praktijken geeft hij zichzelf, na het eten van een aantal chocoladerepen, in het programma Keuringsdienst van Waarde aan als chocoladecrimineel.

Sindsdien is er veel gebeurd. Inmiddels is Tony’s Chocolonely uitgegroeid tot een chocolademerk dat ook in Noord-Amerika voet aan de grond probeert te krijgen en in Nederland inmiddels 4,5% marktaandeel heeft. Meer lezen over het nobele doel van Tony’s doet u hier.