Talen

‘Onze data is nu integraal vastgelegd, iedereen profiteert daarvan’

Richard Groenendal, Manutan

Richard Groenendal, Director Finance & Control Manutan

Wat doet Hillstar precies voor Manutan?


Hillstar beheert onze Microsoft BI-omgeving. Het is van groot belang dat we er zeker van kunnen zijn dat het altijd werkt. We halen enorm veel uit de data uit het Data Warehouse. Het stelt ons in staat om los van het ERP-systeem te rapporteren en analyseren met behoud van performance van de bronsystemen. Het mooie is dat we daar nu ook veel meer afdelingen van ons bedrijf hiermee kunnen voeden. Dus zowel finance & control als onze logistieke afdelingen en marketing kunnen nu uit de data uit het Data Warehouse putten.

 

Wat kunnen jullie met het Data Warehouse?


We hebben heel veel systemen gekoppeld aan het Data Warehouse; CRM, ERP, een Content Management Systeem en een campagnetool. Die verzamelen en creëren allemaal informatie. Voor ons is het belangrijk dat die een eenduidig beeld creëren. We kunnen met deze tool nu enorm goed kijken welke klanten een tijd geleden iets bij ons hebben gekocht en welke aanbiedingen we die klant nu het best kunnen doen. Zo houden we onze klanten ook betrokken bij ons bedrijf. We zien ook dat we klanten nu heel goed in segmenten kunnen indelen en resultaten van mailings heel goed kunnen monitoren. Je kunt je voorstellen dat er dagelijks duizenden transacties door onze IT-systemen lopen. We kunnen ons assortiment nu een stuk relevanter voor onze klant maken.

‘Met de functies binnen het Data Warehouse kunnen we echt ‘fact-based’ bezig zijn’

Jullie zijn van naam veranderd, tot in hoeverre heeft het Data Warehouse dat versimpeld?


Met de verandering van naam, hebben wij ook een groot deel van het assortiment veranderd. Het op Microsoft SQL gebaseerde Data Warehouse stelt ons in staat om toch historische data te kunnen behouden en daarmee het voortschrijdend inzicht en de ontwikkeling in het assortiment te kunnen volgen.

Wat merkt de klant van het Data Warehouse bij Manutan?


We kunnen nu allereerst veel beter de relevantie van een artikel voor een klant bepalen. We hebben een analyse gedaan waarbij we naar soortgelijke ondernemingen kijken. Een ‘Look-a-like’- analyse, waarbij we alle kenmerken van een bedrijf naast elkaar leggen. Wanneer de klant dus een aanbod doen, is dat veel gerichter dan dat we dat eerst deden.

Kun je een concreet voorbeeld geven van een verbetering op Marketinggebied?


Een goed voorbeeld waarin je ziet dat het Data Warehouse nu op veel meer plekken informatie brengt is bij onze campagnes. Wij sturen onze klanten een aantal keer per jaar een campagne. Daarvan willen we graag het effect meten. We leggen de selecties van tevoren correct vast in het Data Warehouse. We kunnen daarna bepalen wat de respons op die activiteit is geweest. Dat heeft een enorme toegevoegde waarde voor de Marketing-afdeling, omdat we hiermee ‘fact-based’ bezig kunnen zijn. We gebruiken het bijvoorbeeld ook om te testen. We sturen verschillende soorten mails om controlegroepen tegen elkaar af te kunnen zetten. Uiteindelijk kunnen we daarmee de effectiviteit van onze marketingactiviteiten vergroten.

Hoe ging het traject samen met Hillstar?


We zijn erg tevreden over Hillstar. Ze zijn flexibel en betrouwbaar. Eigenlijk staan ze altijd voor ons klaar. Op welke tijd dan ook in sommige gevallen.

Klantcase Manutan - Hillstar Business Intelligence

Manutan B.V. maakt deel uit van de internationale Manutan Group, Europees marktleider op de zakelijke postordermarkt. Dankzij de unieke inkoopkracht en een hechte samenwerking met 25 dochtermaatschappijen in 19 Europese landen, bent u verzekerd van de best mogelijke productselectie en scherpe inkoopprijzen. U krijgt gegarandeerd waar voor uw geld.

De Manutan Group werkt samen met meer dan 2.000 leveranciers en heeft hierdoor een assortiment van meer dan 200.000 producten. Deze producten worden binnen Europa aan ruim 600.000 klanten verkocht. De bundeling van kennis en ervaring binnen de Manutan Group leveren u de best denkbare dienstverlening op.