Talen

Klantcase Halfords

‘Hillstar snapt wat er speelt in de retail’

Brigitte Jeurissen Halfords Hillstar BI4Dynamics

Brigitte Jeurissen, Manager Finance & Controlling bij Halfords Nederland B.V.

Wat is de aanleiding geweest om te gaan werken met BI4Dynamics? 


‘Na de overname van Halfords Nederland wilden we ontkoppelen van het rapportagesysteem van de vorige eigenaar. We zochten een nieuwe tool om snel en actueel te kunnen rapporteren vanuit ons ERP Systeem Microsoft Dynamics AX 2009. We waren tot op zekere hoogte wel tevreden over het oude systeem, maar het was technisch erg complex.’

En kon Hillstar dat wel bieden?


‘We waren blij verrast toen Hillstar ons liet zien wat BI4Dynamics allemaal kan en hoe snel het werkt. Het zag er erg gemakkelijk uit en we zagen al snel dat we de rapportages konden genereren waar we behoefte aan hadden. Ze hebben ervoor gekozen om de structuur in Microsoft SQL op te zetten en te tonen met Excel. Daar zijn wij ook gewend mee te werken en het zag er allemaal goed verzorgd uit.’

Ook een groot voordeel is dat we flink besparen op accountantskosten

Hoe is de ervaring met het project?


‘Toen Hillstar zei dat ze de hele implementatie in een paar weken konden doen, geloofden we ze eigenlijk niet. Toen het oude systeem geïmplementeerd werd zijn we daar maanden mee druk geweest. Dus de toezegging van Hillstar klonk ons als muziek in de oren, want we stonden aardig onder tijdsdruk.’

Hoe hebben jullie het toen aangepakt?


‘Omdat we dachten dat het te mooi was om waar te zijn hebben we eerst een Proof of concept fase ingelast. Deze fase bevestigde ons in onze keuze voor Hillstar. We hebben daarna een plan van aanpak gemaakt, waarin we hebben gesteld wat we het eerste nodig hadden. Dat waren vooral de omzet- en afzetcijfers vanuit onze verkooppunten in doorsneecategorieën per winkel. En daarna binnen elke vestiging naar productcategorie. Met deze doorsneecategorieën kunnen we bijvoorbeeld de marges op kassabonniveau door de dag heen analyseren en het vergelijk tussen de verschillende winkels maken. Daarnaast is in de retail conversie belangrijk: onze klantentellers worden ontsloten en daarmee weet je hoeveel bezoekers je hebt en hoeveel kopers dat oplevert. Het was geweldig dat Hillstar deze basisrapportages binnen twee weken klaar had. Het is natuurlijk altijd zo dat de laatste finesses relatief de meeste tijd kosten, maar dat is wat ons betreft geen probleem. Als je de basis maar goed hebt staan.’

Wat zou de volgende stap zijn?


‘We denken nog na over de mogelijkheid om de rapportages via Microstrategy op tablets te kunnen raadplegen. Dat is natuurlijk het mooiste, dat je altijd en overal inzicht hebt. Wij hebben vestigingsmanagers en regiomanagers die deze informatie nu niet online beschikbaar hebben en dat zou wel het meest efficiënt zijn. Een belangrijke analyse die we nog door Hillstar laten maken is de marketbasketanalyse. Hiermee kunnen wij snel inzicht krijgen in de combinatie van producten die veel met elkaar worden verkocht. Zodat straks ons personeel betere informatie krijgt en de omzet per klant kan verhogen.’

Hoe was de samenwerking?


 

‘Heel goed. Hillstar heeft zich prima ingewerkt in de problematiek binnen de retail en de zaken die specifiek bij Halfords spelen. Ze snappen wat er speelt in de retail en je ziet dat ook terug in de oplossing die ze hebben geleverd.’

Halfords gebruikt BI4Dynamics van Hillstar

Halfords is een winkelketen met 131 winkels in Nederland en België en is daarmee het grootste retailer van auto- en fietsproducten van Nederland, van kinderzitje tot elektrische fiets en scootmobiel. Daarnaast mag Halfords zich de grootste fietsenmaker van Nederland noemen. Elke Halfords winkel biedt een eigen fietswerkplaats met vakkundige medewerkers voor service en reparatie. Het complete assortiment van Halfords is ook online te bestellen op Halfords.nl.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Email this to someone