Talen

Klantcase APS Automaterialen

‘We leveren veel meer toegevoegde waarde’

APS Microsoft Dynamics AX

Marco Brinkers, Commercieel Manager

Wat was de aanleiding te kiezen voor de Business Intelligence oplossing BI4Dynamics?


‘Het gaat in de basis hierom: het verkrijgen van managementinformatie uit je ERP-systeem. In ons geval is dat Microsoft Dynamics AX 2009. Wij gebruikten daar Reporting Services voor, een tool die met de Microsoft SQL database wordt meegeleverd. We hadden een paar mensen in de organisatie die ermee konden werken en allerlei rapportages maakten’.

Maar daar zijn jullie dus vanaf gestapt?


‘Op zich werkte Reporting Services wel goed, maar we merkten dat we tegen de beperkingen aanliepen, omdat onze managers en vertegenwoordigers niet de specifieke informatie konden krijgen waar ze behoefte aan hadden. Wij hebben al jaren een goede relatie met onze Microsoft Dynamics AX implementatiepartner SBA Business Solutions. Zij werken nauw samen met Hillstar als het gaat om Business Intelligence. De oplossing die Hillstar heeft geleverd gaat een stuk verder dan Reporting Services en vulde precies in waar we behoefte aan hadden. Dat begint al bij het gebruiksgemak dat veel beter is’.

De reacties zijn erg positief, ze zijn zelfs behoorlijk onder de indruk

Kun je meer specifieke voordelen noemen?


‘Wij benaderen het zogenaamde datawarehouse vanaf onze iPad en wij kunnen middels het vertrouwde Excel de laatste stand van zaken bekijken. Heel erg makkelijk is de mogelijkheid om vanaf het hoogste niveau op data verder te klikken om bijvoorbeeld helemaal tot op artikelniveau te kunnen zien wat een klant precies bij ons afneemt’.

Welke informatie laat de iPad zien?


‘Onze vertegenwoordigers hebben op hun iPad een compleet ingerichte portal. De klant krijgt als het ware live informatie over ondermeer bestelgedrag, retourpercentages en hoe bijvoorbeeld een product het in de hele branche doet. Als het een dip laat zien in de afzet over de hele branche, weten ze dat de oorzaak niet bij hen ligt. Zo bieden we dus echt toegevoegde waarde.’

Hoe reageren klanten hierop?


‘De reacties zijn erg positief, ze zijn zelfs behoorlijk onder de indruk. We zijn in staat met de klant het afgelopen jaar te analyseren en de forecast van het komende jaar door te nemen. Nu kunnen we ook tot op artikelniveau met de klant doorspreken wat hij met ons doet, dat is erg handig’.

En de samenwerking met Hillstar?


‘Het klinkt cliché, maar die was bijzonder goed. We konden onze wensen bij ze neerleggen en zij wisten precies hoe ze het moesten aanpakken. We hoefden dus niet zelf van alles uit te zoeken. Ze werken nauw samen met onze implementatiepartner SBA Business Solutions en ze hebben veel kennis van onze ERP-software waardoor ze weten waar ze de data vandaan moeten halen. Daarnaast waren ze ook nog staat om tegen een aanvaardbare investering deze omgeving op te zetten’.