Talen

‘We trekken nu sneller en makkelijker conclusies’

Quick insights

  • BI voor Dynamics NAV
  • Meer grip op groei
  • Makkelijker data-ontsluiting
  • Klantkaart in Power BI
  • Ouderdomsanalyse direct beschikbaar

Waarom zijn jullie gaan werken met BI voor Dynamics NAV?


Het is lastig om data simpel en snel uit Microsoft Dynamics NAV naar boven te halen en te analyseren. Het lukt wel, maar vaak zijn er verschillen in definities. Terwijl voor ons het hebben van de data erg belangrijk is. Daarnaast heb je specifieke kennis nodig van Navision en Excel. Naast het ontsluiten is het dan ook nog best veel werk om die data zodanig te prepareren dat het voor meerdere mensen interessant wordt.

 

 Hoe is de Plinten en Profielen Centrale (PPC) bezig met Business Intelligence en Analytics?


Toen we begonnen met Business Intelligence waren we erg blij met wat er standaard uit de oplossing kwam. Vervolgens groeit de vraag en wordt je zelf beter in het visualiseren van de data. Op dit moment gebruiken we BI voor allerlei zaken. Zowel financieel als in het magazijn. Maar bijvoorbeeld ook op sales. Onze verkopers worden gevoed met de informatie die ze nodig hebben om scherpere aanbiedingen te kunnen doen. Daarnaast weten ze in een handomdraai welke klanten al een tijdje niets meer hebben afgenomen. Met die kennis is het voor hen makkelijk weer eens contact op te nemen.

Het maken van dwarsdoorsnedes is echt kinderspel geworden

Waar zien jullie grote voordelen in het gebruik van Business Intelligence?


Onze boekhouders zetten het nu ook in om ouderdomsanalyses te maken. Dat was voorheen erg lastig. Er was geen makkelijke manier om de data uit NAV te halen. We hielden wekelijks bij wat de voorraadstanden precies waren. Aan de hand van historische data hielden we bij hoe het verloop dan precies was. Nu kunnen we echter heel simpel op verschillende detailniveaus naar data kijken. Zo zoomen we door tot op artikelniveau en zie je direct wie de leverancier is. Op die manier kunnen we snel antwoord geven op vragen als ‘Waar gaat het nu mis?’ en ‘ Waar kunnen we beter sturen op ons assortiment?’.

Welke stappen willen jullie nog maken?


Met Plinten en Profielen Central willen we op korte termijn de stap van Excel naar Power BI maken. Omdat veel van ons nu nog veel kennis van Excel hebben, blijven we daar nu gewoon mee werken. Het is simpelweg het snelst. Al merken we wel dat de collega’s die minder ervaring met Excel hebben, minder makkelijk even Excel open klikken en ermee gaan werken. We hopen dat dat door het hoge gebruikersgemak van Power BI ook beter wordt. Op dat moment gebruiken we Business Intelligence over de hele breedte van de onderneming.

Logo PPC

Plinten en Profielen Centrale (PPC) werd in 1999 opgericht door Drees Klaassen. Wat begon als een eenmansbedrijf dat randafwerking aan vloerenleggers leverde, is uitgegroeid tot een flexibele totaalleverancier voor parketteurs  en andere vloerenspecialisten in Nederland en België. In het hoofdkantoor van de groothandel in Wijk bij Duurstede staan alle vloeren in hout, laminaat en PVC, randafwerking en producten voor installatie, afwerking en onderhoud op voorraad. Daarnaast zijn er vestigingen in Amsterdam, Den Haag en Eindhoven. Lisa en Peter Klaassen voeren sinds juli 2015 samen de directie van dit (h)echte familiebedrijf. Dit streeft naar continuïteit en biedt momenteel werk aan ruim 120 medewerkers.

Wilt u weten welke verbeteringen Business Intelligence binnen uw onderneming realiseert? Neem contact met ons op dan vertellen we u meer!

Uw naam

Uw email

Uw telefoonnummer (optioneel)