Talen

5 manieren om de rapportagekloof tussen business en IT te sluiten

5 manieren om de rapportagekloof tussen business en IT te sluiten

5 manieren om de rapportagekloof tussen business en IT te sluiten

Frustratie alom. De IT-afdeling heeft het rapport nog niet af en ‘de business’ vraagt veel teveel. Vanuit allebei de perspectieven zijn er frustraties over rapportagemogelijkheden en de snelheid en flexibiliteit waarmee ze beschikbaar komen. Inmiddels is de ontwikkeling in BI-land echter verder gegaan. Aan het begin van de eeuw waren BI-implementaties duur en tijdrovend. Maar zoals in iedere productcyclus is de ontwikkeling verder gegaan en is de instap makkelijker dan ooit. Microsoft heeft met Power BI de markt van visualisatieoplossingen een flinke boost voorwaarts gegeven. In dit blog geven we je 5 BI-tips om de kloof tussen Business en IT te sluiten!

 

De juiste data 

Het is niet eens de vraag of de data klopt als je een solide oplossing hebt waarin je je data vastlegt. Dat start met databronnen waarin alles maar één keer ingevoerd wordt. Maar vervolgens zet je die lijn voort in een semantische laag. Hillstar zet daarvoor de standaard Data Warehouse omgeving neer. Welke naam je het geeft is niet zo belangrijk. Belangrijker is dat er een tussenoplossing is waarin alle data samenkomt.

Het juiste moment

Met een slimme semantische laag, is je bedrijfsdata altijd waar je het nodig hebt. Namelijk één klik verwijdert van de gebruiker. Het enige dat je hoeft te doen is aanvinken wat je nodig hebt. Als je goed nadenkt over welke KPI’s er zijn per rol in de organisatie en op die manier een standaard set met rapportages in Power BI bouwt, heeft iedereen de inzichten die hij of zij nodig heeft om snel kennis over een specifiek onderwerp te vergaren. Door vervolgens per afdeling een gebruiker aan te wijzen die als verzamelpunt geldt, zorg je ervoor dat vragen gebundeld worden en op de roadmap van een Data Artist komen.

Hillstar levert BI software, diensten, beheer en trainingen

Bekijk de vernieuwde Power BI demo

Visualiseren zoals het hoort

Bedenk je welke visualisatie het best vertolkt wat je wilt overbrengen. Vergeet de geliefde Pie Chart en zet bijvoorbeeld verkopen eens uit op een landkaart (mits je natuurlijk geografische data bijhoudt). Wat van belang is, is dat je als maker van een rapportage denkt zoals de gebruiker. Het is makkelijk om snel te verzanden in een grote hoop visualisaties. Bedenk je dan, ‘wat heb je nu écht iedere dag nodig om slimmer te werken’. Vaak kom je dan op 5 KPI’s die belangrijk zijn. De rest kan een detailniveau dieper wordt geplaatst en is wekelijks of maandelijks interessant om te volgen.

 

Je hebt het niet over SQL, MDX, Tabular, OLAP

Techniek is ondergeschikt aan dagelijkse processen. Benader een vraag vanuit de business dan ook eerst vanuit de beschikbare data. Hoe makkelijk is die data te koppelen? Of is de koppeling er al? Als je antwoord is dat je sales collega maar even in de OLAP-kubus moet kijken en data vervolgens naar Excel moet halen in een draaitabel, haken zij af. Pak de eerder genoemde punten beet en zorg ervoor dat je collega’s de vragen niet hoeven te stellen.

 

Power Platform first

Met dit punt borduren we voort op het vorige punt. In de webwereld wordt vaak gesproken over de term ‘mobile first’, omdat veel websites nu voor een groot deel van de gebruikers mobiel wordt bekeken. Een implementatie van Power BI is vergelijkbaar en met Microsoft Flow en PowerApps is het gemak verder uitgebreid. Bedenk je direct of je data kunt laten zien in Power BI en welk van de tools uit het Platform je kunnen helpen om informatie beter over te brengen.